Trening Umiejętności Kontroli Zachowań Związanych z Alkoholem i Narkotykami
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Wierzbicy rok szkolny 2015/2016
Cel główny: Nabycie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych bez korzystania z substancji psychoaktywnych.
Szczegółowe cele programu:
1. Dostarczenie wiedzy na temat wpływu środków psychoaktywnych na własne życie i zdrowie.
2. Nabywanie umiejętności kontrolowania zachowań destrukcyjnych w obszarach związanych z eksperymentowaniem ze środkami psychoaktywnymi.
3. Nabywanie umiejętności ułatwiających funkcjonowanie w rodzinie, grupie rówieśniczej, dających możliwość samostanowienia i dbanie o zaspokajanie własnych potrzeb.
4. Umożliwienie budowania pozytywnego obrazu samego siebie.
5. Rozpoczęcie procesu samorealizacji. Program zajęci korekcyjnych TUKAN przeznaczony dla młodzieży eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi.
Program skierowany jest do młodych ludzi w wieku 14 – 18 lat, mających problemy wynikające z eksperymentowania bądź zażywania środków psychoaktywnych oraz innych kompulsywnych zachowań.
Program dostarcza podstawową wiedzę w obszarze uzależnienia oraz wyposaża wychowanki w umiejętności pozwalające na podejmowanie konstruktywnych decyzji w obliczu zagrożeń wynikających z dostępności środków psychoaktywnych i modelu życia związanego z piciem alkoholu i zażywaniem narkotyków.
Program oparty jest na przekonaniu, że każda osoba jest w stanie podejmować rozsądne decyzje dotyczące własnego życia i zachowania, jeśli tylko posiada niezbędne informacje i zdolność rozumienia siebie, swoich zachowań oraz niezbędny zakres umiejętności społecznych.
Formy realizacji programu:
1. Podstawowy program korekcyjny realizowany jest raz w tygodniu w ramach zajęć socjoterapeutycznych.
2.Zajęcia prowadzone są przez przeszkolonych specjalistów.
3.Program zakłada również realizację zadań korekcyjnych realizowanych w miesięcznych kontraktach punktowych.
4. Sesje spotkaniowe są strukturalizowane i zawierają następujące elementy:
- mikroedukację
- ćwiczenia warsztatowe
- omówienie części warsztatowej, pytania, wnioski itp.
- prezentację prac indywidualnych (zadania)
- dzielenie się wrażeniami z prezentacji prac (informacje zwrotne).
BLOK TEMATYCZNY ZAJĘĆ SOCJOTERAPEUTYCZNYCH W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
ETAP POWSTANIA GRUPY – integracja grupy ( Grupa wstępna TUKAN)
Zajęcia 1 Poznajemy się wzajemnie. Zasady pracy grupowej
Zajęcia 2 Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w grupie
Zajęcia 3 Jak się skutecznie porozumiewać
Zajęcia 4 Przyjrzyjmy się sobie, Kim jestem, co lubię, co jest dla mnie ważne?
Zajęcia 5 Ja w mojej grupie, Umiejętność dbania o siebie i innych
Zajęcia 6 Wzmacnianie poczucia własnej wartości
WŁAŚCIWY ETAP PRACY Z GRUPĄ ( Program podstawowy TUKAN)
Zajęcia 7 Dlaczego ludzie sięgają po środki psychoaktywne?
Zajęcia 8 Kto uzależnia się od środków psychoaktywnych?
Zajęcia 9 Nikotyna – specyfika uzależnienia
Zajęcia 10 Alkohol – specyfika uzależnienia
Zajęcia 11 Narkotyki i leki – specyfika uzależnienia
Zajęcia 12 Dopalacze – specyfika uzależnienia
Zajęcia 13 Rodzina z problemem uzależnień
Zajęcia 14 Rodzina z problemem uzależnień
Zajęcia 15 Dlaczego robimy to, czego potem żałujemy
Zajęcia 16 Co zmusza nas do robienia tego, czego nie chcemy robić?
Zajęcia 17 Uczucia i sposoby ich wyrażania
Zajęcia 18 Lęk - jak go oswoić
Zajęcia 19 Wstyd – a poczucie winy
Zajęcia 20 Złość – konstruktywne sposoby radzenia sobie
Zajęcia 21 Bliskość – różne oblicza
Zajęcia 22 Przyjaźń jako źródło wsparcia
Zajęcia 23 Miłość a inne uczucia
Zajęcia 24 Kim jestem?
Zajęcia 25 Ja i mój system wartości
Zajęcia 26 Poczucie własnej wartości
Zajęcia 27 Poczucie własnej wartości
Zajęcia 28 Jak porozumiewać się z innymi ludźmi
Zajęcia 29 Jak porozumiewać się z innymi ludźmi
Zajęcia 30 Jak być sobą nie krzywdząc innych
Zajęcia 31 Jak być sobą nie krzywdząc innych
Zajęcia 32 Punkty oparcia w sobie
Zajęcia 33 Środowisko wspierające ( i nie tylko)
Zajęcia 34 Doświadczenie bezsilności
Zajęcia 35 Doświadczenie wiary
Zajęcia 36 Powierzanie swojej woli i swojego życia
Zajęcia 37 Stawanie się uczciwym
ETAP ZAKOŃCZENIA PRACY Z GRUPĄ
Zajęcia 38 Być i mieć - dwie postawy wobec życia
Zajęcia 39 Dorosłość – co to znaczy?